Golfresa till Spaniens solkust och La Manga

Den här gången åker vi till Spanien,  närmare bestämt till La Manga ca en timmes bilfärd söder om Alicante Jag har varit här ett par gånger tidigare med lite blandade känslor, hotellet har inte riktigt  haft femstjärnig standard men golfbanorna har varit  desto bättre.

Text: Susanne Graf Foto: Press / Privat

Flygresan känns som vanligt snabb och bekväm och vi landar exakt på utsatt tid. Normalt kan det ta ganska lång tid att få ut sin hyrbil därför provade vi den här gången La Mangas ”egen” firma, vilket visar sig fungera snabbt och smidigt. Vi har fått en karta till parkeringen och i en bil sitter uthyraren och lämnar ut nycklar och kartor, klart på 5 minuter. Vi checkar in vid två tiden på eftermiddagen börjar med en sen lunch och en iskall öl i solen.  Hotellet är precis som jag kommer ihåg det, alldeles för slitet för att kännas femstjärnigt, det behöver en renovering och uppfräschning. På kvällen äter vi middag i hotellets egen restaurang, det är lite olika kommentarer runt bordet, en del är nöjda med det som serveras medans andra tycker att maten håller för dålig kvalitet. Jag valde lax till varmrätt vilket visade sig vara ett bra val.

Dag 2

Vi sover ut lite extra på morgonen innan vi laddar för första golfrundan. Frukosten är suverän, här finns allt du kan önska dig; färsk frukt, olika sorters bröd och pålägg, en kock som lagar omelett eller kokar ditt frukostägg precis som du vill ha det, tom champagnen är kyld.Halv två har vi starttid så vi hinner med en lunch och en öl också innan rundan, hur kan man äta hela tiden när man är ute och reser ?Golfbanan är helt fantastisk, vi njuter varenda minut i det strålande solskenet. Vi brukar ordna lite olika tävlingar för våra grupper och den här gången är inget undantag, tjejer mot killar, bästa scoren under veckan,bästa bollen och mycket annat kul. Tjejerna leder efter första dagen, vi får hoppas att det håller i sigPå kvällen äter vi asiatiskt på en restaurang  en bit ifrån hotellet, fantastiskt gott och den här kvällen är alla nöjda. Innan sängen tar vi en drink i hotellets pianobar.

Dag 3

Idag besöker vi en ny bana, West Course, den är smal, trixig och den svårare av dom tre banorna som finns att spela på La Manga. Vi får i oss en stadig frukost som vanligt och får ta shuttlebuss till banan. Väl framme så möts vi av ett eget litet mysigt klubbhus som ligger 10 minuter från hotellet. Vi hyrde golfbil idag och det var tur, en kuperad bana med ganska långt mellan vissa hål.
Efter rundan så fanns det en BBQ meny direkt från grillen och den avnjöt vi i solen med en svalkande öl till. Åter på hotellet så är det bara att kasta sig i duschen för att göra sig redo till kvällens middag. Ny restaurang, La Bodega, en tapasrestaurang som ska få nöjet att servera oss ikväll.

Dag 4

Vi vaknar till en ny dag, även den här varm och skön med en sol som lyser in genom det öppna fönstret.I dag ska vi spela den tredje banan på anläggningen; North Course. Det är stora ombyggnader på banan så vi får kämpa lite med långa backar upp och ner, nästan 14000 steg på stegräknaren är inte så illa. Det är värt varenda steg, den här banan är precis lika fin som South med riktigt snabba greener.På kvällen äter vi middag på anläggningens italienska restaurang; tom Marco är nöjd när pastarätter, pizza , capresesallad och massor med annat fyller borden . Allt sköljs ner med goda internationella viner. När 11 personer ska  åka tillbaka till hotellet, inklämda i en transferbuss är stämningen på topp och skratten ljuder högt över området. Tänk att man kan ha så roligt i en trång buss med massor  av gupp på vägen.

Dag 5

På något sätt känns den här resan så otroligt avkopplande och skön. Jag vet inte om det beror på att vi inte är så många eller om det helt enkelt bara är så att allihop har längtat så mycket efter golfen så alla små irritationsmoment, som alltid kommer när man reser i grupp, helt enkelt inte får grogrund.Det skrattas, kramas och folk njuter av sol, sangria, kall öl, sällskapet och golfen även om det är tungt för en del.Idag är det dags för South igen  och jag spelar i en boll med 2 andra tjejer.  Vi upplever golfbanan precis  lika trevlig som förra gången.  Nu börjar killen i ”kioskbilen” känna igen oss och han väntar inte längre på beställningen utan tre iskalla cervesas kommer upp direkt, det kallar jag service.På kvällen är det fullt ös när hela gänget intar dansgolvet på hotellets nattklubb.La Manga är ett stort område med massor av villor, lägenheter, tre golfbanor, flera tennisbanor, restauranger, pubar och små butiker. Man behöver inte ha egen bil för att ta sig runt, hotellet har shuttlebuss som fungerar perfekt.Varje kväll, innan middagen, tar vi en drink på en av de små pubarna på det lilla torget en bit från hotellet.  Tänk er en god Sangria i en skön loungegrupp samtidigt som de sista solstrålarna värmer.

Dag 6

Idag är det spelledig dag och alla gör lite vad man känner för. Självklart bestämmer sig en grupp killar för att spela även den här dagen och tar en taxi till Rhoda Golf en bit bort. Några av tjejerna åker längst ut på La Manga för att se vad som finns där medan andra njuter av värmen och solen vid poolen.  Jörgen och jag åker för att titta på ett par nya bostadsprojekt för att kunna hjälpa till med förmedling av lägenheter och villor i det här området. Först ut är ett nybygge i Villamartin med gångavstånd till golfbanan. Det  här kommer bli något alldeles speciellt, högt beläget men ändå bara en kort promenad från alla restauranger, caféer och pubar.  Vi har lagt upp information om projektet under utlandsboende. Nästa bygge låg på Rhoda golf, eller några meter utanför själva inhägnaden.Helt fantastiska små villor med två eller tre sovrum, egen pool, takterrass, trädgård, ja precis allt till ett pris som ligger betydligt lägre än vad man normalt får betala för liknande prospekt.Snart mer info på hemsidan för er som är intresserade.

Sista dagen

Sista dagen för den här gången. Jag vet inte varför jag alltid känner sånt vemod när det är dags att lämna Spanien, jag älskar bergen, havet, ljuset och värmen. Vi har en sen starttid och hinner njuta extra länge av frukosten. Jag var först nere i restaurangen och gick sist så jag hann med att prata en stund med alla i gruppen innan jag åkte iväg och köpte lite bubbel till prisbordet på kvällen.Som vi njöt den här sista rundan, skrattade mycket, hejade på varandra för att vinna lagtävlingen samtidigt som vi peppade varandra till bra individuellt spel.Sista middagen  åt vi på italienaren igen, det var lika gott den här gången .Den här resan har varit helt fantastisk på många sätt. Till nästa år hoppas vi att många av er vill göra oss sällskap. Det är jätteroligt att resa i grupp, att få spela tillsammans med härliga människor, att få äta och dricka gott, dansa lite på kvällarna och bara njuta av livet helt enkelt.